Hoe stel ik email juist in op mijn ipad of iphone
Laatst gewijzigd 27-11-2020Inleiding
Regelmatig hebben we contact met klanten die problemen hebben met hun email.
Opvallend is dat dit vooral bij iphone / ipad en imac gebruikers vaak problemen geeft.
Dit is ook te verklaren, omdat er een optie in OSX in zit die de instellingen automatisch opzoekt en forceert.
Het probleem hierbij is dat OSX een beveiligde verbinding forceert.
Hierdoor krijg je steeds de vraag of je de server identiteit wel vertrouwt.
Dat is ten eerste niet fijn en ten tweede kan dit ook nog eens voor problemen zorgen, denk bijvoorbeeld aan een tijdelijke ip blokkade waardoor je tijdelijk geen mail kan ophalen.
Het is dus belangrijk om dit goed in te stellen.
Kan ik de automatische instelling optie van OSX gebruiken?
Dit kan wel, alleen moet je er zeker van zijn dat er daadwerkelijk een SSL certificaat is geïnstalleerd voor de mailserver.
We hebben verschillende artikelen die uitleggen over hoe je een SSL certificaat kan installeren.
Hoe je dit installeert, is afhankelijk van wat voor controle paneel je gebruikt, bijvoorbeeld SATserver of DirectAdmin en of je hiervoor een gratis of betaald certificaat voor wilt gebruiken.
Klik hier?voor het SATserver artikel i.c.m een betaald certificaat.
Klik hier voor het SATserver artikel i.c.m een gratis let's encrypt certificaat.
Klik hier voor het DirectAdmin artikel i.c.m een gratis certificaat.
Zodra je een SSL certificaat actief hebt, zou je geen foutmelding meer moeten krijgen over de server identiteit.
Als je wel nog een foutmelding krijgt over de server identiteit, controleer dan of er nog andere email accounts aanwezig zijn op andere accounts die nog geen SSL certificaat actief hebben.
Problemen met het ontvangen van E-mail
Zorg dat de juiste mail instellingen gebruikt worden.
Het gebruiken van foutieve gegevens kan (en zal) zorgen voor een tijdelijke blokkade.
Controleer daarom goed dat je de juiste mailserver gebruikt (mail.voorbeelddomein.nl) en misschien nog wel belangrijker dat je de juiste poorten in combinatie met de juiste encryptie gebruikt.
Gebruik alleen SSL wanneer er een SSL certificaat is geïnstalleerd voor mail.voorbeelddomein.nl).
Zorg dat dit voor alle apparaten op uw netwerk goed is ingesteld, als 1 apparaat verkeerde gegevens gebruikt heeft dit gevolgen voor al uw apparaten, ook voor de apparaten die wel goed inloggen.
Problemen met het versturen van E-mail
Dit is ook een probleem dat regelmatig voorkomt bij mac gebruikers.
De reden hiervan is dat OSX aangeeft dat voor de uitgaande mail de gebruikersnaam en wachtwoord optioneel zijn.
Het is dan ook logisch om te denken dat je dit over kan slaan, echter gaat het daar wel fout.
Onze servers vereisen wel authenticatie voor het versturen van email, en het is dan ook verplicht om deze velden in te vullen.
Gebruik voor de gebruikersnaam je email adres en het wachtwoord van het email account.
Nog steeds problemen met de mail, controleer of een programma het tegen kan houden
Controleer of er geen AIS (all in one security, antivirus, firewall en nog meer) er voor kan zorgen dat deze bepaalde poorten blokkeert.
Zet deze eventueel tijdelijk uit om te kijken of het beter gaat, zo ja controleer dan de instellingen om te kijken of je de email beveiliging uit kan zetten of dat je het zo kan instellen dat het geen problemen geeft.
Nog steeds problemen?
OSX slaat gegevens zoals login gegevens en SSL certificaten op in hun sleutelhanger programma.
Zoek op het email adres en controleer of het wachtwoord dat goed is ingesteld.
Als het wachtwoord anders is dan het wachtwoord dat het moet zijn, pas dit dan aan.
Probeer het mail programma opnieuw op te starten.
Zorgt dit niet voor verbetering, voeg dan het account opnieuw toe als het een IMAP email account is.
Dit heeft geen gevolgen voor de mail, omdat IMAP de mails leest vanaf de server.
Wanneer je momenteel een POP3 account gebruikt is het heel verstandig om goed na te kijken dat de mails op de server blijven staan zodra je mails leest. Anders ben je de email kwijt.
Werkt het met bovenstaande instellingen nog steeds niet, laat het dan even weten door dit door te geven aan onze support.
Stuur een mail naar support@internettoday.nl of bel naar 088-7507000?
Vragen over onze dienstverlening?
Onze support is op werkdagen bereikbaar van 9:00 - 17:30.