Hoe registreer / verhuis / herstel ik een .DK domeinnaam?

Laatst gewijzigd 05-01-2021

Inleiding
Een .DK domein is een ccTLD (wat staat voor een land) en werkt anders dan een GTLD zoals bijvoorbeeld .com / .shop etc.  Naast onze portal heeft DK namelijk ook een eigen portal waar je (de eigenschappen van) domeinen kan beheren. (dit is DK-hostmaster).

Registreren van een DK domein
Het registratieproces van een DK domein is in principe hetzelfde als elk ander domein.
Dit wil zeggen dat je in kan loggen in onze portal, en de domeinnaam daar registreert.

Na het registreren
Zodra je de bestelling bij ons hebt geplaatst, dien je de nameservers toe te voegen aan de DK-hostmaster.
Dit moet je voor elke nameserver uitvoeren.
Na het plaatsen van de bestelling wordt er tevens een email gestuurd naar de houder van de domeinnaam.
De email bevat login gegevens voor de DK-Hostmaster Selfservice.
Nadat je de e-mail hebt ontvangen, is het de bedoeling dat je inlogt in de DK-Hostmaster Selfservice en dat je de domeinnaam daar activeert.
Wacht overigens niet te lang met het activeren, doe dit het liefst meteen of dezelfde dag.
Wanneer je te lang wacht zal DK-hostmaster de activatie weghalen en is het domein weer vrij te registreren.

Hoe verhuis ik een DK domeinnaam?
Zoals bij het registreren van een domeinnaam is aangegeven, ontvang je een bij de registratie een email met de DK-hostmaster login gegevens. De verhuizing van de domeinnaam gaat in principe op dezelfde manier als alle andere domeinen, dit wil zeggen dat je via onze portal de verhuizing start. Echter zal daarna een taak aangemaakt worden en gevraagd worden om de DK-hostmaster login gegevens. De taak kan je vinden bij Activiteiten → Taken. Onze leverancier kan met deze gegevens de payer en proxy aanpassen, zodat wij de beheerder worden van de domeinnaam. Zodra dit is gebeurd zal het domein succesvol verhuisd zijn.

Hoe herstel ik een DK domeinnaam?
Zodra je de domeinnaam bij ons verwijderd (of dit nou komt omdat het domein handmatig is verwijderd, of verlopen door onvoldoende tegoed) wordt bij de domeinnaam door onze leverancier de payer en proxy contact weggehaald. Op die manier beheren wij het domein niet meer. Er is geen quarantaine / restore mogelijkheid voor DK domeinnamen. Als de domeinnaam nog actief is in de DK-hostmaster en je de domeinnaam wil herstellen, kan je dit doen door bij ons de domeinnaam als verhuizing opnieuw in te dienen. Hierdoor zal onze leverancier opnieuw de payer en proxy gegevens toevoegen aan de domeinnaam. 

Kan ik meerdere DK domeinen hebben in 1 dk account?
Dat kan, onze leverancier probeert altijd contact profielen die overeenkomen te koppelen aan dezelfde dk-hostmaster id. Moet ik de domeineigenschappen bij jullie wijzigen of bij de DK-hostmaster?
Wij raden aan nameserver wijzigingen en contact wijzigingen te doen via onze portal, in plaats van de dk-hostmaster. Zo blijft alles namelijk netjes bij ons synchroon lopen. Neem na elke wijziging even contact met ons op via support@internettoday.nl en geef daarbij aan welke wijziging je door wil voeren zodat wij het door kunnen geven aan onze leverancier en zij het door kunnen voeren.

Hoe verander ik de houder van een dk domeinnaam?
Voer de houder wijziging door in ons systeem. Wanneer er nog geen account gevonden is zullen de dk-hostmaster login gegevens verstuurd worden. Neem contact met ons op door een email te sturen naar support@internettoday.nl en lever de nieuwe DK-hostmaster login gegevens aan.
Let op: aan het wijzigen van een houder bij een .DK domein zitten kosten verbonden, login in de mijn.internettoday.nl en klik op Mijn Account --> Prijzen om te zien wat de kosten hiervoor zijn.

Komende wijziging aan het DK-hostmaster systeem
Recent is bekend gemaakt dat dk-hostmaster hun systeem gaat veranderen. Dit zal als het goed is in het jaar 2021 gebeuren. Wat er precies gewijzigd gaat worden is nog niet bekend, maar we vermoeden dat ze het automatiseringsproces wat makkelijk gaan maken.  Dk-hostmaster zal dit direct naar de houder communiceren, echter zal onze leverancier ons hier ook over informeren en wij weer aan onze klanten.

Was dit artikel nuttig?
Zeker Niet echt!

Vragen over onze dienstverlening?

Onze support is op werkdagen bereikbaar van 9:00 - 17:30.