Wat te doen tegen veel spam in mijn mail?

Geplaatst op 01-03-2023 - gewijzigd op 01-03-2023

“Actie vereist!”, “Let op! Er staat een bericht voor u klaar.”, “Vergeet uw betaling niet te voldoen”, “[Herinnering] ICS Creditcard geblokkeerd!”

Herken je een van deze onderwerpen van e-mails die je wel eens ontvangen hebt? Het zijn onderwerpen van ‘bekende’ spammails. Onze customer support afdeling krijgt met regelmaat de vraag: ‘Wat kan ik doen tegen spam?’ In deze blogpost vertellen we je wat spam precies is, waarom het verstuurd wordt maar vooral wat je kunt doen om spam tegen te gaan.

Voordat we dieper ingaan op de gevolgen van spam en wat je tegen spam kunt doen, gaan we even terug naar de basis: Wat is spam? Spam is het ongevraagd versturen van berichten. In de meeste gevallen gebeurt dit versturen in duizenden, tienduizenden en soms wel miljoenen berichten tegelijk. In negen van de tien gevallen wordt spam via e-mail verstuurd. Maar je kunt ook gespamd worden via SMS, social media of zelfs via fysieke post.

Door wie en waarom?

Het versturen van spamberichten gebeurt in allerlei soorten en maten. Het kan de buurjongen (of -meisje) zijn die een lijst met e-mailadressen koopt van een derde partij. Maar het kan ook een professionele (criminele) organisatie zijn die ongevraagd miljoenen berichten per dag stuurt. De omvang van spam kan dus verschillen, de reden achter spam is vrijwel altijd hetzelfde: de spammer wil dat je reageert. Dit kan in een reply zijn, maar in de meeste gevallen is dat een klik op een linkje.

Meestal worden deze spamberichten zo gemaakt dat deze identiek lijken aan die e-mail van je bank, creditcardmaatschappij of een andere betrouwbare instantie. De opmaak in combinatie met een bepaalde onderwerpregel kan je ertoe verleiden ergens op te klikken.

Wat kun je tegen spam doen?

Er zijn een aantal zaken die je kunt doen om spam in je e-mail te verminderen:

  • Deel niet zomaar overal je e-mailadres.
    Het klinkt heel voor de hand liggend en dat is het misschien ook wel. Maar de belangrijkste tip om spam te verminderen is om je e-mailadres (en persoonlijke informatie in z’n algemeenheid) niet zomaar overal te delen. Hoe minder informatie je deelt, hoe kleiner de kans op spam.
  • Reageer nooit op mails waarvan je de herkomst niet vertrouwd. Als je een e-mail ontvangt van iemand die je niet kent, open de e-mail dan niet en verwijder ‘m direct. In het verlengde op bovenstaand; kun je bij de meeste e-mailproviders de betreffende mail als ‘spam’ markeren. Op deze manier kan de provider deze in het vervolg blokkeren.
  • Gebruik een spamfiltersoftware.
    Bovenstaande zaken zijn meer gericht op het feit dat je al spam hebt ontvangen. Maar een spamfilter zorgt er juist voor dat je überhaupt geen spam (meer) ontvangt.

Bij InternetToday zetten we al ruim 10 jaar de anti spamfilter technologie van SpamExperts in. Op dit moment zetten wij de inkomende en uitgaande filteroplossingen van SpamExperts in op meerdere van onze DirectAdmin- en cPanel-servers.

SpamExperts

Met de inkomende e-mail filteroplossing van SpamExperts zorgen we voor een optimale e-mailcontinuïteit en bescherming tegen spam, virussen, ransomware, phishing, malware. Met de uitgaande e-mail filteroplossing hebben we juist het misbruikbeheer op orde om IP-blacklisting te voorkomen en de bezorging van e-mails te verbeteren.

Bekijk onze SpamExperts pagina voor meer informatie.

Spam is een groot probleem op het internet en wordt eigenlijk alleen maar groter. Om nog maar niet te spreken over de gevolgen. Gelukkig kun je het nodige doen tegen spammails. Heb je hulp nodig bij het verminderen van spammails? Neem dan contact op met een van onze customer support medewerkers.